Zoom are a company who put a lot of thought into understanding the needs of musicians, and this is very apparent in their LiveTrak L‑12. An innovative combination of USB audio interface, digital mixer and multitrack recorder, the L‑12 is a very effective option for bands who want a single device to handle small-scale live-sound duties, tracking sessions and computer mixing.
" Zoom L20 " LiveTrack Mixer 는 음악가들의 요구를 이해하는 데
많은 고민을 기울인 회사로, 이는 그들의 LiveTrack L-1에서 매우 분명하게 드러납니다.
USB 오디오 인터페이스, 디지털 믹서, 멀티트랙 레코더의 혁신적인 조합인 L-1은
소규모 라이브 사운드 작업, 세션 추적 및 컴퓨터 믹싱을
하나의 장치로 처리하고자 하는 밴드에게 매우 효과적인 옵션입니다.
Zoom LiveTrak L20 Digital Mixer & Recorder
줌 믹서 , 줌L20 믹서 , zoom L20 Digital Mixer ,
Perhaps because I liked it so much, however, I couldn’t help thinking what Zoom could add to make the L‑12 even better. More tracks would be lovely, for example, as would the ability to reverse signal polarity. Solo buttons and remote control from an iOS device would take the mixer to a new level of usefulness, and I could wish for the ability to tap the recorded signal prior to each channel’s compressor.
" Zoom L20 " LiveTrack Mixer 를 더욱 좋게 만들기 위해
무엇을 추가할 수 있을지 생각하지 않을 수 없었습니다.
예를 들어 신호 극성을 되돌릴 수 있는 기능과 같이 더 많은 트랙이 있으면 좋겠습니다.
iOS 기기의 솔로 버튼과 리모컨은 믹서를 새로운 수준의 유용성으로 끌어올릴 것이며,
각 채널의 컴프레서보다 먼저 녹음된 신호를 탭할 수 있는 기능을 원할 수 있습니다.
Zoom LiveTrak L20 Digital Mixer & Recorder
줌 믹서 , 줌L20 믹서 , zoom L20 Digital Mixer ,
The arrival of the UPS van at SOS Towers is not usually attended by a clatter of hoofbeats, but with the L‑20 Zoom seem to have answered nearly all my wishes. The designers have responded, with amazing speed, to customer and reviewer feedback on the L‑12 to produce an expanded version which brings more tracks, solo buttons, remote control and more flexible signal routing, along with many other oft-requested features.
" Zoom L20 " LiveTrack Mixer 는 UPS 밴이 SOS 타워에 도착했을 때
보통 비트가 덜컹거리는 소리가 나지 않지만,
" Zoom L20 " LiveTrack Mixer 줌을 사용하면 거의 모든 제 바람에 답해준 것 같습니다.
디자이너들은 L-12에 대한 고객 및 리뷰어의 피드백에 놀라운 속도로 응답하여 더 많은 트랙,
솔로 버튼, 리모컨, 더 유연한 신호 라우팅 및 기타 자주 요청되는 기능을 제공하는
확장 버전을 제작했습니다.
Zoom LiveTrak L20 Digital Mixer & Recorder
줌 믹서 , 줌L20 믹서 , zoom L20 Digital Mixer ,
Physically speaking, the L‑20 is somewhat deeper and slightly taller than its smaller brother, but the same width. Given that it boasts eight more mic inputs and mixer channels, a second effects engine, additional monitor outputs and a full set of solo buttons, this means the top panel looks more crowded, with the faders much closer together. Thankfully, though, this doesn’t have much impact on the ergonomic aspects of the design, and it remains simple, intuitive and fast to use. My only quibble is that it’s hard to find space to attach a scribble strip to label the channels.
물리적으로 " Zoom L20 " LiveTrack Mixer 은 다소 깊고 약간 높지만 너비는 동일합니다.
8개의 마이크 입력 및 믹서 채널, 보조 효과 엔진,
추가 모니터 출력 및 전체 솔로 버튼을 자랑한다는 점을 고려하면
상단 패널이 더 혼잡해 보이며 페이더가 훨씬 더 가까이 붙어 있습니다.
하지만 다행히도 디자인의 인체공학적 측면에는 큰 영향을 미치지 않으며
간단하고 직관적이며 빠르게 사용할 수 있습니다.
유일한 단점은 채널에 라벨을 붙일 낙서 스트립을 부착할 공간을 찾기 어렵다는 것입니다.
Zoom LiveTrak L20 Digital Mixer & Recorder
줌 믹서 , 줌L20 믹서 , zoom L20 Digital Mixer ,
To squeeze in the additional eight mic inputs, Zoom have staggered the ‘combi’ XLR/jack sockets, which is actually quite helpful in terms of keeping track of what’s plugged where. As on the L‑12, the first two of these can operate as high-impedance inputs for directly connecting electric guitars, while the remainder all have switchable 26dB pads. In combination with the 44dB gain range of the channel trim pots, this gives them an impressive 70dB gain range. Phantom power is switched in four blocks of four inputs, which is a compromise I found easy enough to live with. Very few multi-channel audio interfaces in the same price range have such flexible preamp arrangements, and I would reiterate that these are also very good-sounding devices, a world apart from the cheap and cheerful preamps found in some older Zoom products.
" Zoom L20 " LiveTrack Mixer 는 추가로 8개의 마이크 입력을 확보하기 위해
Zoom은 '콤비' XLR/잭 소켓을 비틀어 놓았는데,
이는 실제로 플러그가 어디에 꽂혀 있는지 추적하는 데 매우 유용합니다.
" Zoom L20 " LiveTrack Mixer 는 L-12와 마찬가지로
처음 두 개는 전기 기타를 직접 연결하기 위한 고임피던스 입력으로 작동할 수 있고
나머지 두 개는 모두 26dB 패드를 전환할 수 있습니다.
채널 트림 포트의 44dB 게인 범위와 결합하면 인상적인 70dB 게인 범위를 제공합니다.
팬텀 전원은 4개의 입력 블록 중 4개 블록으로 전환되는데,
이는 제가 쉽게 사용할 수 있는 타협점입니다.
같은 가격대의 멀티채널 오디오 인터페이스 중
이처럼 유연한 프리앰프 배열을 가진 곳은 거의 없으며,
이 또한 일부 구형 Zoom 제품에서 볼 수 있는 저렴하고 경쾌한 프리앰프와는 별개로
매우 좋은 사운드의 장치라는 점을 다시 한 번 강조하고 싶습니다.
Zoom LiveTrak L20 Digital Mixer & Recorder
줌 믹서 , 줌L20 믹서 , zoom L20 Digital Mixer ,
As on the L‑12, each mixer channel has a one-knob compressor. When I reviewed the earlier unit, this was apparently hard-wired into the signal chain directly after the preamp, meaning that it wasn’t possible to have the compressor in the signal path without its being applied to the recorded signal. Zoom have now added a global system option that positions the compressor at a later point in the chain, after the signal is sent to the recorder. For most purposes this strikes me as a much more useful arrangement.
" Zoom L20 " LiveTrack Mixer 는 L-12와 마찬가지로
각 믹서 채널에는 1-노브 압축기가 있습니다.
이전 장치를 검토했을 때,
이 장치는 프리앰프 직후 신호 체인에 하드와이어로 연결된 것으로 보이며,
이는 압축기가 기록된 신호에 적용되지 않고는 신호 경로에 포함될 수 없다는 것을 의미합니다.
이제 Zoom은 신호가 레코더로 전송된 후,
압축기를 체인의 후반 지점에 배치하는 글로벌 시스템 옵션을 추가했습니다.
대부분의 경우, 이는 훨씬 더 유용한 배열로 여겨집니다.
Zoom LiveTrak L20 Digital Mixer & Recorder
줌 믹서 , 줌L20 믹서 , zoom L20 Digital Mixer ,
The other processing available on each channel has also been beefed up. As before, you apply this processing by selecting a channel as the focus for a single set of channel-strip controls, but these controls now include two effects sends, a variable rather than fixed high-pass filter, and a polarity reversal button.
" Zoom L20 " LiveTrack Mixer 는 각 채널에서 사용할 수 있는
다른 처리도 강화되었습니다
이전과 마찬가지로 단일 채널 스트립 컨트롤 세트의 초점으로 채널을 선택하여
이 처리를 적용했지만, 이제 이러한 컨트롤에는 고정 고역 통과 필터가 아닌
변수와 극성 반전 버튼이라는 두 가지 효과 전송이 포함됩니다.
Zoom LiveTrak L20 Digital Mixer & Recorder
줌 믹서 , 줌L20 믹서 , zoom L20 Digital Mixer ,
Most of the effects are the same as on the L‑12, but they are divided between two independent engines rather than one, each with its own stereo return. EFX1 presents more generic reverb treatments, while EFX2 offers additional hall, room and vocal algorithms plus several delay and chorus effects. When I reviewed the L‑12, the effects were audible only on the main outputs, but Zoom have since issued a firmware update that allows them to be heard at the monitor outs too, and this is also the case on the L‑20.
" Zoom L20 " LiveTrack Mixer 는 대부분의 효과는 L-12와 동일하지만,
각각 고유한 스테레오 리턴을 가진 하나가 아닌 두 개의 독립적인 엔진으로 나뉩니다.
EFX1은 더 일반적인 리버브 처리를 제공하며,
EFX2는 추가적인 홀, 룸, 보컬 알고리즘과 여러 지연 및 코러스 효과를 제공합니다.
L-12를 검토했을 때, 이 효과는 메인 출력에서만 들을 수 있었지만,
이후 Zoom은 모니터 밖에서도 들을 수 있는 펌웨어 업데이트를 발표했으며,
이는 L-20에서도 마찬가지입니다.
Zoom LiveTrak L20 Digital Mixer & Recorder
줌 믹서 , 줌L20 믹서 , zoom L20 Digital Mixer ,
The monitor outputs have also been the focus of attention from Zoom’s engineers. The L‑12 was already unique in having five headphone outputs, each with its own independent cue mix, but Zoom have taken things several steps further on the L‑20. It’s now possible to create up to six independent cue mixes, each with its associated TRS quarter-inch jack socket. As before, these can be individually switched to pick up either the associated cue mix or the main mix, but the really neat addition is the set of six buttons that convert each of these monitor outputs from a stereo unbalanced headphone output to a mono, balanced line-level output that can feed a stage monitor.
" Zoom L20 " LiveTrack Mixer 에 모니터 출력은
Zoom 엔지니어들의 관심의 초점이기도 합니다.
L-12는 이미 다섯 개의 헤드폰 출력을 가지고 있으며,
각각 독립적인 큐 믹스를 가지고 있다는 점에서 독특했지만,
Zoom은 L-20에서 몇 단계 더 발전했습니다.
이제는 각각 관련된 TRS 쿼터 인치 잭 소켓을 사용하여
최대 여섯 개의 독립적인 큐 믹스를 만들 수 있습니다.
이전과 마찬가지로, 이들은 개별적으로 전환하여
관련된 큐 믹스나 메인 믹스를 선택할 수 있지만,
정말 멋진 추가 기능은 이러한 모니터 출력을 스테레오 불균형 헤드폰 출력에서
무대 모니터에 공급할 수 있는 모노, 균형 잡힌 라인 레벨 출력으로 변환하는
여섯 개의 버튼 세트입니다.
Zoom LiveTrak L20 Digital Mixer & Recorder
줌 믹서 , 줌L20 믹서 , zoom L20 Digital Mixer ,
it doesn’t stop there, because there’s now a seventh headphone output in the master section of the mixer. Intended for the engineer’s use, this can’t act as a line-level out and doesn’t have its own cue mix. What it has, handily, is a rotary control that allows it to pick up either the main mix or any of the six cue mixes feeding the other headphone outputs, providing an instant way for the engineer to check what everyone else is hearing.
" Zoom L20 " LiveTrack Mixer 는 믹서의 마스터 섹션에
일곱 번째 헤드폰 출력이 있기 때문에 여기서 멈추지 않습니다.
엔지니어가 사용할 수 있도록 설계된 이 장치는 라인 레벨 아웃으로 작동할 수 없으며
자체 큐 믹스가 없습니다.
메인 믹스 또는 다른 헤드폰 출력에 공급되는 6가지 큐 믹스 중 하나를 픽업할 수 있는
회전식 제어 기능이 있어 엔지니어가 다른 사람이 듣고 있는 내용을
즉시 확인할 수 있는 방법을 제공합니다.
Zoom LiveTrak L20 Digital Mixer & Recorder
줌 믹서 , 줌L20 믹서 , zoom L20 Digital Mixer ,
Best of all, the master-section headphone output also makes possible the feature that was probably top of my wishlist on the L‑12. In addition to mute, select and record/play status buttons, each mixer channel (including the effects returns) now has its own solo button. Engage solo on one or more channels and the main and cue mixes are unaffected, but the master headphone output is automatically switched to pick up a PFL bus, enabling the engineer to check individual sources without disrupting what anyone else hears. It’s not the most flexible solo function of all time, but it’s beautifully simple, very intuitive and works in exactly the way you’d want it to in most conceivable L‑20 use cases.
무엇보다도 " Zoom L20 " LiveTrack Mixer 는 마스터 섹션 헤드폰 출력 덕분에
L-12의 위시리스트에 올랐을 가능성도 있습니다.
음소거, 선택 및 녹음/재생 상태 버튼 외에도 이제 각 믹서 채널(효과 반환을 포함하여)에
자체 솔로 버튼이 있습니다.
하나 이상의 채널에서 솔로로 참여하면 메인 및 큐 믹스는 영향을 받지 않지만,
마스터 헤드폰 출력은 자동으로 PFL 버스를 선택하도록 전환되어
엔지니어가 다른 사람이 듣는 것을 방해하지 않고 개별 소스를 확인할 수 있습니다.
이 기능은 역대 가장 유연한 솔로 기능은 아니지만,
아름답고 직관적이며 대부분의 L-20 사용 사례에서 원하는 방식으로 작동합니다.
Zoom LiveTrak L20 Digital Mixer & Recorder
줌 믹서 , 줌L20 믹서 , zoom L20 Digital Mixer ,
although the rear-panel socketry is largely the same as on the L‑12, there’s an additional socket into which something called a BTA-1 can be inserted. This is a Bluetooth dongle that enables communication with an iOS device, allowing the L‑20’s mixer to be remote controlled using a free app. Unfortunately the BTA-1 was not supplied with the review unit so I couldn’t test this, but it’s a concept that is familiar from many other digital consoles and has obvious benefits in a live scenario. Alas, though, it’s still not possible to press the L‑20 itself into service as a controller for software running on an attached DAW.
" Zoom L20 " LiveTrack Mixer 에 후면 패널 소켓은 L-1과 대체로 동일하지만,
BTA-1이라는 소켓을 추가로 삽입할 수 있는 소켓이 있습니다.
이 소켓은 iOS 장치와의 통신을 가능하게 하여 무료 앱을 사용하여
L-20의 믹서를 원격으로 제어할 수 있게 해줍니다.
안타깝게도 BTA-1은 리뷰 유닛이 제공되지 않아 테스트할 수 없었지만,
다른 많은 디지털 콘솔에서 익숙한 개념이며
라이브 시나리오에서 분명한 이점을 가지고 있습니다.
하지만 여전히 L-20 자체를 연결된 DAW에서 실행되는 소프트웨어용 컨트롤러로
사용할 수는 없습니다.
Zoom LiveTrak L20 Digital Mixer & Recorder
줌 믹서 , 줌L20 믹서 , zoom L20 Digital Mixer ,
As I mentioned earlier, there are many aspects of the L‑20’s operation which are identical to the L‑12. So, for example, the recorder functionality appears to be exactly the same (albeit that the controls are tucked away in a slightly less convenient part of the top panel), and the USB driver simply presents more inputs to your DAW. There are the same compromises, such as the unbalanced line inputs that share mixer channels with the USB returns from the computer, the digital master fader that goes above unity, and the fact that 96kHz recording is available to an SD card but not over USB. There are the same plus points, too, most notably the ability to record simultaneously to an SD card and to an attached computer for added redundancy. And there are some of the same limitations, if that’s what they are, including the inability to name tracks and files, the omission of any editing facilities and the fact that you can’t save mixer scenes within Projects.
앞서 언급했듯이 " Zoom L20 " LiveTrack Mixer 의 작동에는
L-12와 동일한 많은 측면이 있습니다.
예를 들어, 녹음기 기능은 정확히 동일해 보이며
(컨트롤이 상단 패널의 약간 덜 편리한 부분에 숨겨져 있음에도 불구하고),
USB 드라이버는 단순히 DAW에 더 많은 입력을 제공합니다.
컴퓨터에서 반환되는 믹서 채널과 USB를 공유하는 불균형한 라인 입력,
유니티를 초과하는 디지털 마스터 페이더, USB를 통해 SD 카드는 96kHz 녹음이 가능하지만 USB를 통해 녹음할 수 없다는 점 등 동일한 타협점이 있습니다.
SD 카드와 연결된 컴퓨터에 동시에 녹음하여 중복성을 강화할 수 있다는 점도
같은 장점입니다.
트랙과 파일의 이름을 지정할 수 없다는 점, 편집 기능의 누락,
프로젝트 내 믹서 장면을 저장할 수 없다는 점 등 동일한 제한 사항이 있습니다.
Zoom LiveTrak L20 Digital Mixer & Recorder
줌 믹서 , 줌L20 믹서 , zoom L20 Digital Mixer ,
To my mind, though, most of the remaining negatives are more or less trivial in normal use. With the L‑20, Zoom have developed their LiveTrak concept to the point where it is pretty much fully realised. Yes, you could wish for longer, motorised faders, digital I/O, a larger screen with waveform display, sync options and so forth, but then you’d be talking about a much more expensive product with a different focus and potential market. And while there are other mixers and recorders which appear, on paper, to offer similar functionality, I have never yet come across anything that meets the needs of gigging bands and location recordists quite as elegantly or as completely as the LiveTrak L‑20. It really is a case of turn up, plug in and press Record. The L‑20 offers an almost unbelievable set of features for the price, in a streamlined package that is a pleasure to use.
" Zoom L20 " LiveTrack Mixer 대부분의 네거티브는 일반적으로 사용하기에는
다소 사소한 것들입니다.
Zoom은 L-20을 통해 거의 완전히 실현될 정도로 라이브트랙 개념을 개발했습니다.
예를 들어, 더 길고 전동화된 페이더, 디지털 I/O, 더 큰 화면과 파형 디스플레이,
동기화 옵션 등을 원할 수 있지만, 초점과 잠재적 시장이 다른 훨씬 더 비싼 제품에 대해
이야기하게 될 것입니다.
종이에는 비슷한 기능을 제공하는 다른 믹서와 레코더가 등장하지만,
저는 아직 라이브트랙 L-20만큼 우아하거나
완전히 작동하는 밴드와 위치 레코더의 요구를 충족하는 제품을 본 적이 없습니다.
이는 실제로 켜고, 플러그를 꽂고, 레코더를 누르는 경우입니다.
L-20은 가격 대비 거의 믿을 수 없을 정도로 놀라운 기능을 제공하며,
간소화된 패키지로 사용하기에 좋습니다.
Zoom LiveTrak L20 Digital Mixer & Recorder
줌 믹서 , 줌L20 믹서 , zoom L20 Digital Mixer ,
#Zoom LiveTrak L20 Digital Mixer & Recorder#디지탈믹서#